Prissetting

Hvordan setter jeg riktig pris?

Det er ikke alltid lett å prise oppdragene sine. Prissetting består av en rekke faktorer som ofte er avhengige av og påvirker hverandre. Denne siden er et forsøk fra oss på å tilrettelegge og komme med konkrete tips til hvordan du som egenansatt kan tenke prissetting når du fakturerer. Se nedenfor for å vite mer om følgende.

– Hva er egentlig riktig pris?

– Årlig prisjustering

– Ting å tenke på og tips når du forhandler

Hva er egentlig riktig pris?

Du bør alltid ha en rimelig lønn

Prisen på ditt produkt eller tjeneste utgjør i lengden din lønn, og som egenansatt bør du alltid jobbe under gode arbeidsforhold. I Frilans Finans sitt arbeid for økonomisk og sosial bærekraft har vi sammen med fagforeninger utarbeidet en minste mulig timelønn, med mål om å reflektere standarden for lønnsgulvet i det norske arbeidsmarkedet. For å sikre at du har en god timelønn trenger du som er mellom 25-65 år fakturere minst 204 NOK eks mva per time. Ta gjerne kontakt med Frilans Finans dersom du ønsker å lære mer om hvordan det fungerer for deg.

Hva er riktig pris for meg?

For å få et inntrykk av hvor mye du bør fakturere som egenansatt, kan det være fordelaktig å få et innblikk i hva andre fakturerer. Vi oppfordrer deg derfor til å rådføre deg med andre i din bransje hva de ber om av kundene deres. Dersom du ikke kjenner noen som jobber i din bransje, men likevel ønsker å få oversikt, kan du se på lønnsstatistikk.

Årlig prisjustering

Hvorfor bør jeg justere prisen årlig?

Inflasjon innebærer at priser på varer og tjenester stiger. Dette medfører at dersom du ikke justerer prisen på ditt produkt eller tjeneste, vil det føre til at inntekten din i fremtiden er mindre verdt selv om du selger samme mengde produkt/tjenester som tidligere. Med andre ord vil stigning i det generelle prisnivået, gjøre at man taper kjøpekraft.

For eksempel var det en generell prisstigning på 6,1% i mars 2022. Dette gjorde at noe du kjøpte for 100 kroner i mars 2021, kostet 106,1 kroner i mars 2022.

Om du som egenansatt fakturerer 500 kroner i timen med en årlig inflasjon på 2%, uten at du justerer prisen, taper du teoretisk sett 10 kroner per time. Dermed anbefaler vi å alltid opplyse om prisøkning i samtale og kontraktinngåelse med oppdragsgiver.

Ting å tenke på

Tenk igjennom dine kostnader

Ta høyde for at dine faste og variable kostnader (leie av lokale, utstyr, mobilabonnement, PC etc.) når du bestemmer prisen på oppdragene dine.

Timepris eller fastpris?

Fastpris er som regel fordelaktig for kunden som får bedre kontroll over sine kostnader. Som frilanser eller konsulent er det da avgjørende at man er tydelig på hva som inngår i prisen.

Det finnes tilfeller hvor timepris kan være både enklere og mer lønnsomt, for eksempel i starten av et samarbeid.

Oppdragets lengde

Har du et kortere oppdrag er det rimelig å ta en høyere pris sammenlignet med et oppdrag som varer over en lengre periode. Har du et lengre oppdrag kan det være en god idè å operere med en lengre oppsigelsestid i oppdragsavtalen mot en gunstigere pris.

Erfaring har betydning

Mer erfaring og kunnskap innen et visst område kan rettferdiggjøre en høyere pris. Tørr å ta betalt for din utførelse av oppdrag ut i fra din kompetanse!

Ha de riktige inngangsverdiene - be om en tydelig brief

Sørg for at du har en klar oversikt over oppgavene og tiden som kreves før du forhandler om prisen. Det gjør det enklere dersom oppdraget vokser, og det blir behov for revidering av prisen.

Pris avhenger av kunde og etterspørsel

I perioder hvor etterspørselen er høyere, er det mulig å sette en høyere pris. På samme måte vil du kunne sette en høyere pris dersom oppdragsgiver ønsker en raskere levering.

Oppdragsavtale og registrering av ditt oppdrag

Vi anbefaler deg å opprette en oppdragsavtale med oppdragsgiveren for å minimere misforståelser rundt oppdraget. Du finner mal på vår standardavtale under Mine sider. Oppdragsavtalen opprettes mellom Frilans Finans (din arbeidsgiver) og oppdragsgiveren.

Vi ber deg også registre ditt oppdrag i fakturaverktøyet. Ved å registrere ditt arbeid på forhånd vil det gå raskere å kontrollere at ditt arbeid dekkes av våre forsikringer. Dessuten forenkler det prosessen ved behandling sykepenger og ved melding om eventuelle arbeidsskader til NAV.