Stadig flere er interessert i å drive egen virksomhet. Det er en gledelig utvikling som vitner om et levende næringsliv og at mange nordmenn har gründerambisjoner. Men med egen virksomhet følger også et stort ansvar og nye prøvelser. For å skaffe deg et så godt utgangspunkt som mulig, er det et par ting du bør vurdere. Härger Johan Stenius, driftsleder ved Nyföretagarcentrum Järfälla Upplands-Bro ochSigtuna, gir deg et innblikk i ting du bør tenke på før du starter for deg selv.
Grundig forarbeid garanterer langsiktig suksess
En bedrift foregår ikke i et vakuum og før du starter bør du se nøye på din verden og hvordan forretningsideen din forholder seg til den. Ifølge Johan vil det være best om du har et dynamisk syn på virksomheten din:
"Å lage en forretningsplan, identifisere en USP * og utføre en SWOT-analyse * vil være til nytte for deg i det lange løp, spesielt hvis du evaluerer dem kontinuerlig. Med en SWOT-analyse kan du for eksempel skille mellom svakheter og styrker, noe som også gjør det mulig å håndtere dem. Hvordan kan jeg utnytte mine sterke sider? Hvordan påvirker eksterne trusler meg mine svakheter? Hvordan kan jeg snu en svakhet til en styrke? Forretningsplanen og budsjettet er viktige verktøy for å kunne følge opp det du har tenkt eller planlagt.”
Det er også viktig å forlate forestillingen om at man skal klare seg selv kun fordi man er uavhengig. Dette gjelder både på kort og lang sikt:
«Mange har et veldig romantisk bilde av å drive egen virksomhet, men det er ikke alltid tilfelle. Slipp enhver prestisje og få hjelp fra en bekjent, oss i Frilans Finans eller et annet byrå du føler deg komfortabel med hvis du støter på problemer.»
Viktigheten av å skifte perspektiv
I bedriftsøkonomi snakker man noen ganger om «markedsføringsnærsynthet» for å beskrive den vanlige nedgangen bedrifter gjør når de tar utgangspunkt i det som er nærmest dem – deres produkt – snarere enkeltkundens behov. På lignende måte understreker Johan viktigheten av å gå bort fra sin egen «nærsynthet» og endre perspektiver:
«Det er viktig at du hele tiden endrer perspektiver og utfordrer dine egne oppfatninger. Hva trenger markedet? Hvilke behov har kundene mine? Dette er spørsmål du bør stille, men det krever også at du ser utover. For å lykkes med dette kreves det et iherdig tankesett, hvor du hele tiden minner deg selv på å tenke på hvordan mottakeren vil ha ting”
Struktur viktig for en sunn balanse mellom arbeid og privatliv
Grunnlaget for et bærekraftig arbeidsliv er en god balanse mellom arbeid og fritid. Men for de som driver egen bedrift kan den balansen vanskeliggjøres av at jobb og fritid flyter sammen. Rutiner og klare grenser er derfor spesielt viktig:
«Å sette grenser og rutiner er én ting, men etterlevelse av dem er vanligvis mye vanskeligere. La være å svare på mail klokken elleve om kvelden, ta en skikkelig lunsjpause eller hva du nå velger å legge til rette for struktur. Da er det viktig å bekrefte det positive også, for på mange måter er det fantastisk å eie tiden sin. Hvis du for eksempel vil følge med på din datters skoletur en fredag morgen, har du som regel muligheten til å flytte jobben til søndag når du har tid i stedet.»
Legg forholdene til rette for å tørre å ta steget
Folk har en tendens til å være ulikt utsatt for risiko og har ulike behov for hva som kreves for at man skal tørre å ta steget. Men frykten for å gjøre feil lammer mange som står i startblokkene.
«Mange føler en sterk frykt for å gjøre feil. Men hva om Haaland hadde trodd det? Hvis han skyter 1000 skudd, vil sannsynligvis ikke engang han sette alle. Noen ganger går du glipp av målet, rett og slett. Men å gjøre feil er en naturlig, noen ganger til og med berikende, del av å teste vingene. Jeg liker å analysere hvorfor det gikk galt og justere forretningsideen, tilbudet eller hva det måtte være som ikke gikk bra.»
Mye handler også om å skape forutsetninger ut fra egne behov.
"Senk tersklene for deg selv og finn måter å omgå dine spesielle bekymringer. Kanskje kan egen ansettelse, hvor man unngår forretningsrisikoen, være en måte å våge på? Du vil modnes over tid, men i begynnelsen handler det mye om å fjerne hindringer.»
For å manøvrere risikoer og også roe bekymringene over tid, understreker Johan verdien av å ikke legge alle eggene i samme kurv:
«Sørg for at du finner nye oppdrag fortløpende og ikke blir for avhengig av en kunde. Og husk at du selger best når du har mye å gjøre. Selvtillit har en tendens til å skinne gjennom."
Johans fem spørsmål til deg som tenker å starte for deg selv:
Hva – Hva er det du skal selge?
Hvem – Hvem skal kjøpe ditt produkt?
Hvilket – Hvilket behov er det jeg dekker?
Hvordan – Hvordan går jeg frem?
Når – Når burde det skje gitt ytre faktorer og andre forhold?
*USP: Unique selling proposition, de unike egenskapene som kjennetegner tilbud, tjeneste eller produkt.
*SWOT-analys: Analyse basert på: Strengths (Styrker), Weaknesses (Svakheter),
Opportunities (Muligheter) och Threats (Trusler).