Globalisering og internett har krympet verden og etter hvert som verden har blitt stadig mer globalisert og digitalisert, har nye forbindelser dukket opp og grenser har blitt uklare. Dette gjelder spesielt når det gjelder å jobbe internasjonalt. Så lenge du har en internettforbindelse, kan du på et tidspunkt ha en videokonferanse med en klient i Australia, for å chatte med en konsulent i Italia sekunder senere. Men hvordan fungerer det egentlig hvis du ønsker å ta et oppdrag fra en kunde utenfor Norge?
Flere ser fordelene ved å jobbe eksternt.
Med koronapandemien ble hjemmekontor normen over natten. Mange frilansere er sikkert vant med å ikke jobbe på et kontor, men pandemien har gitt hjemmekontor en legitimitet selv blant de som har tidligere vært nølende.
Hjemmekontor har dermed generelt også blitt stadig mer populært, selv om det vanligvis er slik at du har din arbeidsgiver eller klient i samme land. En undersøkelse fra Sifo på vegne av bemanningsselskapet Randstad fant for eksempel at ni av ti ønsker å fortsette å jobbe eksternt via hjemmekontor etter krisen. Kanskje det faktum at hjemmearbeid har fått bred aksept baner vei for at klienter også kan se mer positivt på hjemmearbeid– uansett om det er en avstand på fem kilometer eller 600 kilometer.
Forskning har også vist at hjemmekontor er mer effektivt enn kontorarbeid, når disse settes opp mot hverandre. Ifølge en amerikansk studie fra høsten 2020 ble det for eksempel funnet at de som jobbet fra hjemmekontor var 13 prosent mer produktive enn de som fortsatte å jobbe på kontoret. Hjemmekontoret kan med andre ord være en virkelig utmerket base for å jobbe internasjonalt.
Mulighet til å dra nytte av den globale økonomien - selv under pandemien
Koronapandemien har på mange måter satt en stopper for den globale verden vi har blitt vant til. Å reise eller jobbe i utlandet har blitt betydelig vanskeligere når sosial distansering har blitt en ny, irriterende, men nødvendig, norm over hele verden. En naturlig konsekvens har også vært at vi har vært isolert innenfor kontinenter, nasjoner, byer og hjem. Men takket være nye digitale verktøy kan enkelte utvekslinger over landegrensene fortsette uten store problemer. Et slikt eksempel er å bo i ett land og jobbe i et annet.
Dette gjelder selvsagt ikke alle typer jobber eller oppdrag. Men for dere som jobber med datamaskinen som hovedverktøy er det faktisk gode muligheter for å finne oppdrag utenfor Norges grenser – til tross for pandemien. For når man designer en logo, skriver en kopi til en nettside eller programmerer en app, er lange avstander ikke noe problem. Det å jobbe med internasjonale kunder kan være berikende på flere måter; det gir for eksempel mulighet for nye kulturmøter og mulighet til å utveksle erfaringer. Det kan også være en måte å utvide profilen din for fremtidige kunder, spisse språkkunnskaper og finne nye måter å jobbe på.
Fakturering til utlandet – et par ting å huske på
Selv om internett har forenklet og muliggjort en ny dimensjon ved hjemmekontor, er det noen potensielt forverrende faktorer. Det har hovedsakelig med fakturahåndtering å gjøre, hvor det er viktig å holde styr på ting som VAT-nummer, BIC-kode og IBAN-nummer og om landet du fakturerer til er medlem av EU. Hvis du vet med deg selv at du vanligvis opplever administrasjon og skattestyring tyngende, kan egenansettelse være et alternativ når du skal begynne å fakturere. Med egenansettelse blir din fakturering i utlandet enkel, og du har også alltid noen å henvende deg til dersom det skulle dukke opp spørsmål.
Canada, Belgia, Qatar, Filippinene, Colombia... - Verden ligger for dine føtter!
Ovenstående er bare et utvalg av landene som egenansatte har fakturert til via Frilans Finans. Som egenansatt har du faktisk alle forutsetninger for å tjene penger på den globale økonomien, uansett om du er drevet av en ambisjon om å ekspandere oppdragskanaler dine, lengter etter en kulturell utveksling eller bare vil prøve å jobbe internasjonalt. På denne måten kan verden også fortsette å henge sammen når våre globale vaner tar en midlertidig timeout.